Kwallef van Vliek
 
 

Verslag 23 april

Nadat vorige week dinsdag vanwege het slechte weer de werkzaamheden in de Kwallef niet door konden gaan, is er vanmiddag weer een nieuwe ‘ploeg’: Coco. Dewi, Lucas en Jaden.
Hier volgen enige aantekeningen van Dewi:
We hebben een nieuw huisdier! En dat ligt lekker te slapen in een hoekje onder de bank bij het ‘sjop’. In het sjop zijn alle materialen om mee te werken in de tuin. Ra, ra wat is het?? Vanmiddag hebben we eerst radijsjes geproefd. Die waren door ons gezaaid toen we de eerste keer in de Kwallef kamen werken. Daarna hebben we boontjes geplant. Dewi: is dit wel ‘planten’? Jullie hebben de boontjes in een gleufje in de grond gestopt: zie foto. Jade en Lucas hebben prei geplant ( ‘poor’). Mee naar huis kregen we een zonnebloemplant en een snoeptomaatje.




 

Verslag 9 april

Vanmiddag komt het laatste groepje van groep 6: Danai, Fenna en Sofie, Benjamin en Ties. Om te beginnen een verkenning van de Kwallef: wat zien we allemaal? Ook proeven we bieslook en ruiken aan roosmarijn. Daarna wordt er onkruid verwijderd en het schoolperceel waar de aardappelen moeten komen wordt voorbereid.
Terwijl Fenna in de serre werkt, gaan Danai en Sofie zonnebloemen planten langs de moestuinmuur en achter de aardbeienplanten. Deze zonnebloemen zijn door de eerste groep op 5 maart in de serre gezaaid. Nu gaan de plantjes in de volle grond en ze krijgen natuurlijk ook water. Benjamin en Ties ‘pooten’ de aardappelen. De soort heet Annabel. Daarna gaan zij ook nog even in de serre werken.











Verslag 2 april

Vanmiddag komt een reporter van L1 om video-opnamen te maken over het ‘greun leesplenkske’ en de Kwallef. Jo heeft Lizz, Livia, Emiel en Joseph voor deze middag opgehaald. Ook meester Pierre de Rooij, oud-hoofd van basisschool Triangel is erbij betrokken. Hij is immers de maker van dit ‘leesplenkske’. Er wordt gewerkt op het schoolperceel, in de serre en de leerlingen worden geïnterviewd. Over ons mooie dialect en woorden als ‘aomzeik’. ‘pisbloom’ en ‘pepelkes’ en over het werk in de Kwallef. Het resultaat mag er zijn: zie de video-opname op www.L1.nl . Het weer is intussen zo slecht dat het geplande werk op het schoolperceel: aardappelen poten, een week wordt uitgesteld. Wat een geweldige middag voor deze leerlingen!
Opgetekend door Peter Ummels.










Verslag 26 maart

Er is een studiedag voor de leraren van basisschool Triangel en dus heeft Juf Lia voor vanmiddag de leerlingen afgemeld. 

Toch verschijnen er drie enthousiaste jongelui van groep 6: Ben, Noah en Sidd. Echte vrijwilligers dus ....

Eerst gaan we onkruid verwijderen. Dan maken we een "tipi" (tent van stokken) en als die staat leggen we rond elke stok vier stokbonen. Deze bonen klimmen omhoog rondom de stokken en er komen mooie bloemen aan. Daarna hebben we ook nog in de serre gewerkt. We hebben daar ook water gegeven. Ook zijn we nog naar de pony's gaan kijken. Er staan ook twee 

ezels en er is een paard. Die hebben we allemaal gras gegeven. We mogen de stokbonen op het perceel van Fred in de grond stoppen en ook nog ander werk doen. Ook krijgen we nog palmkoolplantjes in potjes mee en we gaan pas tegen 

4 uur naar huis.




















Verslag 19 maart

Vandaag het enige jongensgroepje met Sidd, Quinn, Sem en Noah. Een kort verslag van Sidd:
Het is vandaag heel lekker weer. Sidd en Sem hebben in een groepje gezeten en Noah en Quinn hebben ook in een groepje gezeten. Sidd en Sem werken eerst met Raymond in de serre.  Ze hebben grond in bakjes gedaan en peterselie gezaaid. Sidd heeft ook gesproeid om de zonnebloemen water te geven. Intussen hebben Quinn en Noah slaplantjes geplant en ook hebben zij nog gezaaid: een rij zomerwortelen. Dan wordt er gewisseld: Sidd en Sem nu aan het werk op het schoolperceel en Quinn en Noah in de serre. De grond wordt omgedraaid met de woelvork en die is zwaar.. Sidd en Sem zaaien ook nog spinazie.
Als ze terug naar school gaan neemt Sidd nog prei (in het dialect ‘poor’ of ‘spoor’) mee. Die stond nog op het schoolperceel en is de lievelingsgroente van Sidd.


















Verslag 12 maart

Gelukkig hebben Emma, Daan, Ben en Lenthe laarzen aan, want dit schrijft Emma:
‘De dag ervoor had het heel veel geregend: 30 mm. Eerst kregen we vragen over de koolplanten: Ook over het koolwitje en dat is een vlinder. Ik heb met Lenthe in de serre gewerkt. Daar hebben we zonnebloemen gezaaid. De jongens ( Ben en Daan ) hebben koolplanten geplant: rode kool, witte kool en spitskool’ / Emma
Nog een vraag van Ben: ‘Hoe oud moet je zijn om hier vrijwilliger te kunnen worden?’
Vragen over koolplanten: 1) Waar komen de koolplantjes vandaan? (gekocht bij de Boerenbond), 2) Kun je kool rauw eten?, 3) Hoe maakt men zuurkool? En 4) Wat is een koolwitje?

   




Verslag 5 maart


Jo gaat Coco, Jaden, Dewi en Lucas van groep 6 ophalen op school voor de eerste werkmiddag in de Kwallef. Daar wordt eerst de tuin verkend. De nieuwe boomgaard en het mooie kunstwerk daarin.


De tuin moet nog tot leven komen, maar er zijn al verschillende kruiden te ontdekken: rozemarijn, salie en bieslook. Elk met een bijzondere geur en bieslook kan ook geproefd worden. Daarna gaan Jaden en Lucas buiten werken op het schoolperceel en Coco en Dewi in de serre onder leiding van Raymond.
Op het schoolperceel wordt eerst onkruid weg gehaald en daarna wordt de grond los gemaakt met de woelvork. Jo helpt hierbij want de woelvork is best zwaar. De grond wordt daarna goed verdeeld en fijn gemaakt en dan kan er voor het eerst dit jaar gezaaid worden. Er gaan 3 rijtjes peulvruchten in de grond: tuinbonen, peulen en doperwten. Afstand tussen de tuinbonen 10 cm, peulen en erwten 5 cm. Daarna wordt er ook nog een rij radijsjes gezaaid. Dat zijn kleine korreltjes.


Dewi en Coco hebben eerst grond in kleine zaaibakjes gedaan en daarna zijn er tomatenzaadjes [ trostomaten ] in gedaan. In de serre is het al heerlijk warm.